Raport 2015

Raport „Opinie i potrzeby kobiet rodzących w szpitalach ginekologiczno-położniczych. Analiza treści zamieszczanych na portalu www.GdzieRodzic.info”

Po trzech latach działania naszego serwisu www.GdzieRodzic.info przeanalizowałyśmy komentarze kobiet zamieszczane na portalu pod opisem konkretnej placówki. Do tej pory jest ich już ponad 5000. Kobiety opisują swoje spostrzeżenia na temat działania danego oddziału i dzielą się historiami porodowymi z lat 2010 – 2015. Portal kontynuuje zamierzenia akcji „Rodzić po Ludzku” – umożliwia konsumentom usług medycznych ocenianie ofert oraz pracy szpitali. Ma jednak jedną podstawową zaletę – jako serwis internetowy jest łatwo dostępny, a monitoring placówek odbywa się w sposób ciągły. Nasze dotychczasowe doświadczenie i ogromne zainteresowanie portalem pokazuje jasno, jak ważna dla kobiet jest świadoma decyzja o miejscu narodzin swojego dziecka.

Największe emocje podczas pobytu w szpitalu, zarówno pozytywne, jak i negatywne, budzi zachowanie personelu i ono właśnie było podstawową motywacją do pozostawienia komentarza na portalu. Co ciekawe, aż 65% wszystkich wypowiedzi miało wydźwięk pozytywny. Oznacza to, że kobiety coraz częściej chcą dzielić się z innymi matkami dobrymi doświadczeniami porodowymi.
To dobra i oczekiwana przez Fundację praktyka. Dzielenie się pozytywnym doświadczeniem porodowym przynosi niezwykłe korzyści psychologiczne i zmienia społeczne postrzeganie porodu, który widziany jest powszechnie jako doświadczenie traumatyzujące. Niestety 27% opinii jest nadal nacechowana negatywnie. W tych opowieściach kobiety dzielą się bólem i traumą, opowiadają o braku życzliwości, szacunku i rzetelnej informacji, bez której niemożliwe jest zbudowanie poczucia bezpieczeństwa.

Wierzymy, że opis potrzeb kobiet i rekomendacje dla szpitali okażą się cenną wskazówką dla osób zarządzających szpitalami w Polsce. Wierzymy, że proces zmian, który rozpoczął się 20 lat temu wraz z pierwszą akcją „Rodzić po Ludzku”, będzie z powodzeniem kontynuowany, aby „rodzenie po ludzku” stało się w Polsce standardem.


Czytaj także: