Kobieta z noworodkiem w objęciach, prężąca prawą rękę w geście triumfu.

Kampania „Nie daj się naciąć!”

Nacięcie krocza jest najczęściej stosowanym zabiegiem chirurgicznym w czasie porodu, pomimo tego, że szkodliwość tej procedury została udowodniona w wielu badaniach naukowych. W Polsce nacięcie krocza w większości szpitali wykonywane jest rutynowo – z danych zebranych w trakcie ostatniej edycji akcji „Rodzić po ludzku” (2006 r.) wynika, że blisko 80% kobiet rodzących miało nacięte krocze, w tym 60% z nich nie zapytano o zgodę na wykonanie tego zabiegu.

W 2008 r. zorganizowaliśmy kampanię „Nie daj się naciąć!”. Jej celem było zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem rutynowego nacięcia krocza, przełamanie tabu i milczenie wokół problemów i komplikacji będących następstwem tego zabiegu. W trakcie kampanii obalalismy mity przedstawiające zalety nacięcia krocza, ale przede wszystkim informowalismy i edukowalismy kobiety w ciąży – aby wiedziały, jak przygotować się do porodu, aby uniknąć nacięcia, jakich argumentów używać w rozmowach z personelem medycznym, etc. Ważnym elementem była promocja dobrych praktyk i prezentacja placówek, w których nie wykonuje się nacięcia krocza w sposób rutynowy, położnych i lekarzy, którzy podchodzą do rodzących w sposób indywidualny.

Logo kampanii. Napis z nożyczkami


fot. Paulina Splechta Birth Photography & Films, Florida, USA www.facebook.com/paulinasplechta/ www.instagram.com/psplechta_birthphotography/

Czytaj także: